תיאור ההרצאה
מורים ומנהלים,
הקורס הזה מיועד לכם.
יחד, נתכונן לשנת לימודים מאתגרת.
האקדמיה הוירטואלית נוצרה בשיתוף עם מיכל הירש נגרי, אשת חינוך ומורה לאנגלית אשר ניהלה בתי ספר וכיהנה במגוון תפקידים בבית הספר – מנהלת, סגנית מנהלת, מחנכת, רכזת שכבה. מיכל כיהנה כראש מנהל חינוך רעננה במשך 8 שנים ומנכ"לית עיריית רעננה במשך 5 שנים.
משבר הקורונה חשף את עומק המשבר במערכות חינוך בישראל ובעולם.
אנו חייבים להתאים את המערכת לצרכי השעה. אין לנו ברירה. ואולי – קבלנו מתנה!
'חינוך טוב' הוא חינוך המשלב בין ערכים נצחיים לצרכים עכשוויים.
חמישים השנים האחרונות שינו את העולם מקצה אל קצה. מערכות חינוך לא השכילו להטמיע את השינויים בתכנים ובכלי הלמידה.
למידה מקוונת, למידה היברידית, טיפוח לומד עצמאי – הם חלק מתהליכי השינוי המתחוללים סביבנו במשך למעלה מעשור. אנו העדפנו להתעלם ולהמשיך ללמד – כמו בעבר.
אני מזמין אתכם למסע מטלטל, עמוק ו…יישומי.
סדרה של ארבע הרצאות שתסייע לכם להגדיר מחדש את ההוראה.
ארבעה מפגשים המציגים את ערכיה ואת חשיבותה של הלמידה המקוונת ושל הלמידה ההיברידית.
ארבעה מפגשים בהם נרכוש כלים ליישום תפיסת חינוך עדכנית.
ארבעה מפגשים בהם נעצים ונתאים את תפקיד המורה לשיטות ההוראה המתחדשות.
פרטי התכנית
למידה מקוונת היא אחת מההתפתחויות המשמעותיות.
• היא מאפשרת הטמעה של למידה כאורח חיים. למידה לא מזוהה רק עם הכיתה, עם השיעור ועם הצלצול.
• למידה לא מחייבת מפגש תמידי, אף שהיא לא מבטלת את הצורך העמוק ביחסים בין אנשים.
• למידה מרחוק מאפשרת תהליכי התאמה של הלמידה ללומד, ליכולותיו ולצרכיו.
בה בעת, למידה מרחוק מעוררת קשיים לא מבוטלים:
• נגישות – לא לכל הלומדים כלים ללמידה אפקטיבית, לא בכל בית תנאים הולמים ללמידה ראויה.
• למידה מקוונת משנה את תהליכי המעקב וההערכה.
• למידה מקוונת דורשת ניסוח של כללי אתיקה.
• למידה מקוונת מכריחה עיצוב של כללים חדשים להקפדה על ליווי אישי ולתמיכה בצרכים האנושיים של הלומד.
לפניכם סדרה של ארבע מפגשים, הכנה להרחבת מקומה של הלמידה המקוונת במערכת החינוך.
מפגש ראשון: עקרונות ההוראה במאה ה- 21
כיצד השינויים במאה ה – 21 משליכים על דרכי ההוראה במאה ה – 21.
מורים רבים 'מעתיקים' את ההוראה המסורתית אל המרחב הטכנולוגי ובכך מחמיצים הזדמנות להתחדשות פנימית עמוקה וראויה. ההתמקדות בהיבטים הטכנולוגיים או אפילו הטכנו-פדגוגיים תורמים תמונה חלקית בלבד.
במהלך השיעור נעמוד על העקרונות של ההוראה במאה ה – 21:
• הוראה דיאלוגית.
• פיתוח סקרנות ומיומנויות של הטלת ספק.
• יכולת ראיה של תמונה מורכבת מרובת גוונים.
• מקומה של ה'משמעות' בתהליך הלמידה – ועוד.
מפגש שני: א. האתיקה של הלמידה מרחוק ב. איפה הילד? לומדים מרחוק – מרגישים קרוב
למידה מרחוק מעוררת שאלות אתיות רבות:
האם לדרוש מצלמה פתוחה? האם כל אחד רוצה, בעיקר בגיל ההתבגרות – שפניו יהיו כל כך חשופות?כיצד מתנהל השיח? ועוד.
איך משמרים תחושה של קשר אישי? האם קוראים שמות?
מפגש שלישי: למידה מרחוק – א. כללים להוראה מקוונת ב. הערכה ומדידה בלמידה מרחוק
איך נראה שיעור מקוון? שימוש בעזרים, מבנה שיעור, משך הזמן.
האם 'שיעור' למידה מרחוק חייב להיות בזמן מוגדר לכל תלמידי הכיתה?
מבחן או עבודה? מטלות והערכות בלמידה מקוונת מצריכות חשיבה חדשה. כיצד תראה ההערכה והמדידה בשיעורים מקוונים.
מפגש רביעי: א. מרחבי הרשת כבסיס ללמידה מקוונת ב. סיכום
כיצד נשתמש בעושר שברשת? ניצול נטפליקס, יו-טיוב והרצאות TED ככלי למידה משמעותי.
כללים להוראה – סיכום